miércoles, 6 de febrero de 2019

Reflexió PLE Pablo del Horno


La incursió de les noves tecnologies ha obert un món de possibilitats en quasi tots els àmbits professionals i socials. En l'àmbit de l'educació la infinitat de recursos disponibles tant pels docents com per als alumnes crea la problemàtica de la gestió del temps i d'aquests recursos. Donant un petit cop d'ulls als centres d'educació secundària es pot comprovar que aquells docents que intenten introduir als seus alumnes en un entorno acadèmic-digital es troben amb la problemàtica de què els alumnes se senten aclaparats amb tota la informació que reben, per aquest motiu aquells docents opten per servir de filtres pels seus alumnes i donar-los aquesta infinitat d'informació en petites dosis.

Però existeixen alternatives. Segurament tots els lectors d'aquest blog en algun moment del vostre aprenentatge heu reflexionat sobre el vostre entorn d'aprenentatge personal. Per a alguns de vosaltres seria la gestió del vostre escriptori i espai de treball a casa, pot ser que uns altres éreu més eficients en grups d'estudi per preparar els exàmens de la universitat o consultant bibliografia en la biblioteca. Segurament inclús molt de vosaltres ja feu servir les TIC per buscar informació i compartir-la amb companys d'estudi. Segurament aquesta gestió del vostre PLE el feies inconscientment i sense que ningú t'expliqués en què consistia o els avantatges que tenia.

Les noves fornades de docents estem més instruïts en noves metodologies i sistemes d'aprenentatge i és per això que crec que els docents del segle XXI haurien d'aprofitar aquest coneixement i aquestes eines digitals amb les quals contem per instruir als alumnes de secundària a gestionar el seu propi PLE, d'aquesta forma no tendiren que fer de filtre la informació als alumnes, sinó que ells mateixos a través d'eines tan útils, intuïtives i gratuïtes com podria ser el "symbaloo" (per anomenar una del següent enllaç: http://www.aulaplaneta.com/2016/02/18/recursos-tic/ocho-herramientas-para-crear-tu-entorno-personal-de-aprendizaje-ple/) podrien ser capaços de gestionar la sobreinformació a la qual estan sotmesos.

És cert que instruir en la gestió d'aquests recursos no és fàcil. La informació que podem extreure de plataformes com twitter, blogs, pàgines web o wikis no sempre és verídica o útil i és per això que els professors han d'estar en una contínua formació i prestar interès en la informació que surt en aquestes xarxes per poder aconsellar de la manera més eficient possible als alumnes. De la mateixa forma, és impossible formar en l'ús d'eines per gestionar un PLE digital si un mateix no els fa servir o no els coneix, pel que fa al fet que els docents haurien de fer ús d'aquestes eines, tant per formar a l'alumnat com per la utilitat que té per a ells mateixos. 

Un exmple de PLE realitzat pels Ciberprofesortic:

A continuació compartiré un enllaç que parla dels beneficis de treballar el PLE amb els alumnes: https://canaltic.com/blog/?p=1135

By Pablo del Horno

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Thinglink Nerea Tur

Com podem ser millors professors? Ho estic fent bé? Què puc canviar? Aquestes són només algunes de les preguntes que un professor es pot...