La incursió de les noves tecnologies ha obert
un món de possibilitats en quasi tots els àmbits professionals i socials. En
l'àmbit de l'educació la infinitat de recursos disponibles tant pels docents
com per als alumnes crea la problemàtica de la gestió del temps i d'aquests
recursos. Donant un petit cop d'ulls als centres d'educació secundària es pot
comprovar que aquells docents que intenten introduir als seus alumnes en un
entorno acadèmic-digital es troben amb la problemàtica de què els alumnes se
senten aclaparats amb tota la informació que reben, per aquest motiu aquells
docents opten per servir de filtres pels seus alumnes i donar-los aquesta
infinitat d'informació en petites dosis.
Però existeixen alternatives. Segurament tots
els lectors d'aquest blog en algun moment del vostre aprenentatge heu
reflexionat sobre el vostre entorn d'aprenentatge personal. Per a alguns de
vosaltres seria la gestió del vostre escriptori i espai de treball a casa, pot
ser que uns altres éreu més eficients en grups d'estudi per preparar els
exàmens de la universitat o consultant bibliografia en la biblioteca.
Segurament inclús molt de vosaltres ja feu servir les TIC per buscar informació
i compartir-la amb companys d'estudi. Segurament aquesta gestió del vostre PLE
el feies inconscientment i sense que ningú t'expliqués en què consistia o els
avantatges que tenia.
Les noves fornades de docents estem més
instruïts en noves metodologies i sistemes d'aprenentatge i és per això que crec
que els docents del segle XXI haurien d'aprofitar aquest coneixement i aquestes
eines digitals amb les quals contem per instruir als alumnes de secundària a
gestionar el seu propi PLE, d'aquesta forma no tendiren que fer de filtre la
informació als alumnes, sinó que ells mateixos a través d'eines tan útils,
intuïtives i gratuïtes com podria ser el "symbaloo"
(per anomenar una del següent enllaç: http://www.aulaplaneta.com/2016/02/18/recursos-tic/ocho-herramientas-para-crear-tu-entorno-personal-de-aprendizaje-ple/)
podrien ser capaços de gestionar la sobreinformació
a la qual estan sotmesos.
És cert que instruir en la gestió d'aquests
recursos no és fàcil. La informació que podem extreure de plataformes com twitter,
blogs, pàgines web o wikis no sempre és verídica o útil i és per això que els
professors han d'estar en una contínua formació i prestar interès en la
informació que surt en aquestes xarxes per poder aconsellar de la manera més
eficient possible als alumnes. De la mateixa forma, és impossible formar en
l'ús d'eines per gestionar un PLE digital si un mateix no els fa servir o no
els coneix, pel que fa al fet que els docents haurien de fer ús d'aquestes
eines, tant per formar a l'alumnat com per la utilitat que té per a ells
mateixos.
Un exmple de PLE realitzat pels Ciberprofesortic:
Un exmple de PLE realitzat pels Ciberprofesortic:
A continuació compartiré un enllaç que parla
dels beneficis de treballar el PLE amb els alumnes: https://canaltic.com/blog/?p=1135
By Pablo del Horno
No hay comentarios:
Publicar un comentario