L’entorn
personal d’aprenentatge o PLE comporta, com bé diu el seu nom, un
caràcter individual. Parlar de PLE és parlar del camí que realitza al
llarg de la vida una persona envers l’aprenentatge. Abans, les fonts de
coneixement estaven clarament limitades però actualment, gràcies a la
incorporació de les noves tecnologies dins del camp d’aprenentatge ens
trobem davant un mar infinit de coneixements. És per això que el PLE
suposa un enriquiment pel procés d’educació, tant pels alumnes com pels
professors. Hem d’entendre que aquest enriquiment no només implica
l’accés a la informació, dins del PLE també cal tenir en compte que les
fonts poden usar-se per crear i compartir els nostres coneixements
permeten una comunicació entre tota la comunitat educativa.
D’altra
banda, cal esmentar que la formació no només comporta un aspecte
formal. De fet, les xarxes socials com Twitter o Instagram, hi han
col·laborat de forma positiva en l’enriquiment dels coneixements de la
comunitat educativa. La incorporació d’aquestes xarxes socials en
l’educació han implicat l’apropament de docents entre docents i amb
alumnes. També han ajudat en l’enriquiment dels mateixos coneixements
amb els de la resta. A tall d’exemple, existeix un proverbi africà que
diu “Per educar a un nen, cal una tribu sencera”, podem entendre que
aquest aforisme també és aplicable en l’educació de cada individu,
reprenent així la idea del PLE com entorn personal d’aprenentatge que
s’enriqueix dels coneixements de la resta, als quals podem arribar
mitjançant diverses fonts, entre elles les noves tecnologies.
A
més a més, cal relacionar el PLE amb l’esquema d’autoregulació de
Zimmerman (Zimmerman, B. J., & Moylan, A. R. (2009).
Self-regulation: Where metacognition and motivation intersect. In D. J.
Hacker, J. Dunlosky & A. C. Graesser (Eds.), Handbook of Metacognition in Education
(pp. 299-315). New York: Routledge). Dins d’allò que forma part del
nostre PLE, podem entendre que l’ús de les fonts implica un procés
d’autoregulació que pot dividir-se entre la fase d’execució, la fase
d’autoreflexió i la fase de planificació. En primer lloc, la fase
d’execució implica portar a terme estratègies específiques, crear
imatges, gestionar el temps, etc. Segonament, la fase d’autoreflexió
implica una autoavaluació davant el treball. En tercer lloc, trobem la
fase de planificació que analitza la tasca i estableix uns objectius.
Aquest esquema és un cercle que es retroalimenta. L’ús del PLE implica
un procés d’aprenentatge i com a procés personal, està estretament
relacionat amb l’esquema d’autoregulació.
A
tall de cloenda, realitzar el diagrama del nostre PLE ens fa adonar de
la diversitat de fonts que utilitzem a l’hora d’aprendre. A més, podem
veure com cadascuna d’aquestes fonts afecta de forma diversa al nostre
procés d’aprenentatge, així doncs, dins de les mateixes TIC comptem amb
xarxes socials que ens ajuden a crear, altres que ens atorguen
informació i algunes d’elles ens ajuden a reflexionar.
By Ana Ribas Ferrer
No hay comentarios:
Publicar un comentario