A
tall d’introducció, cal esmentar que personalment ser professor em
suposa un repte molt gran. A educació secundària vaig trobar diversos
professors que em van marcar per la seva passió cap a la matèria
explicada i l’empatia que mostraven cap als alumnes. A partir d’aquell
moment, i després de descobrir com m’agradaven la història, l’art, la
filosofia i les llengües, vaig decidir estudiar Humanitats i fer el
Màster de Professorat. El meu objectiu és des de llavors, transmetre als meus alumnes aquest interès cap a l’estudi i el coneixement que tinc, com ho feren en el seu moment els meus professors.
Durant
el Màster, m’he adonat que les fonts d’inspiració i motivació de la
docència no només es troben en els professors que trobem, tot i que
aquestos tenen un gran pes a l’hora de marcar com som i el nostre camí.
Se’ns han mostrat diverses eines que ens han servit per plasmar aquestes
fonts d’inspiració. A tall d’exemple, l’eina del Symbaloo ens pot
resultar útil per organitzar les
fonts que utilitzem per perfilar-nos com a professors. Crear el nostre
propi PLE i reflexionar sobre ell també ha estat un exercici
metacognitiu molt important a l’hora de formar-nos com a docents. Així
com ho han estat les unitats didàctiques individuals i els projectes
interdisciplinaris. Per últim, la creació del nostre thinglink i la
reflexió sobre aquest ha resultat ser l’exercici perfecte per acabar
aquest curs de formació puix que suposa perfilar-nos com a docents d’una
forma més introspectiva, és a dir, ens permet reflexionar sobre el que
hem viscut i el que esperem viure com a docents, a més de comparar el
període de classes a la universitat i el període de pràctiques als
centres d’educació secundària.
El
contrast entre les classes teòriques i el període de pràctiques ha
estat gran. D’una banda, els professors de la universitat ens han
mostrat nombroses eines digitals que aporten moltes opcions i
alternatives a l’obsolet model de les classes basades en un llibre de
text. També se’ns han explicat metodologies diverses que proposen un
canvi de pensament a l’hora de donar classe, canviant l’antic model del sage on the stage a l’idoni guide on the side.
El problema, per dir-ho d’alguna forma, arriba al període de
pràctiques. En general, ens vam trobar una situació en la qual el model
de les classes magistrals basades en el llibre de text encara estava
molt present. A més, les eines digitals que tantes oportunitats
aportarien als alumnes a l’hora de formar-se no estan presents als
centres perquè manquen recursos tant econòmics com humans.
A
tall de cloenda, en un primer moment el contrast entre la universitat i
les pràctiques al centre va resultar molt impactant, potser fins i tot
podríem dir que va resultar un poc desmotivador. Tot i això, hem après a
veure-ho com un repte per motivar-nos a millorar nosaltres mateixos el
sistema educatiu. Ens estem perfilant com a docents i continuarem així
al llarg de la nostra professió gràcies a totes les fonts d’inspiració
que trobem al nostre abast.
By Ana Ribas Ferrer
No hay comentarios:
Publicar un comentario