miércoles, 7 de noviembre de 2018

Un model holístic

Benvinguts de nou Ciberfollowers!

Els Ciberprofessors tornem a ser per aquí per parlar-vos d’allò que es coneix com a model holístic de competències docents per al món digital! Feu-vos a la idea que aquest model pretén deixar enrere les competències bàsiques antigues pedagògiques i disciplinàries, afegint-ne noves competències. Com a docents ens toca renovar-nos, depurar-nos, evolucionar, millorar-nos i tornar-nos més tecnològics! 

Hem compartit aquest tema entre dos grups, de manera que us presentem dues infografies, que us definiran què és aquest model holístic i quines són les sis noves aptituds que hem d’absorbir i augmentar com a docents del futur que som. La primera d’elles és de l’equip de n’Adrià, d’en Jordi, d’en Toni i d’en Víctor, que ens han presentat una petita introducció del què es coneix com a sistema docent holístics de competència docent per al món digital i, a més, han mencionat tres de les característiques que el defineixen. Amb la nostra infografia, després, hem afegit les tres característiques que faltaven i n’hem presentat la conclusió. D’aquesta manera, mitjançant un treball en equip cooperatiu, hem aconseguit la definició d’aquest nou sistema docent, que gira al voltant de l’adaptació del professor actualitzat i al mateix ritme que l’evolució de la societat tecnològica, per tal de construir-se com a docent competent en les competències de les TIC, tant en aprendre a utilitzar-les com en ensenyar a fer-les servir.
 
Les infografies són les següents:

 




Els autors Francesc Esteve, Linda Castañeda i Jordi Adell a la Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (Març 2018) ens introdueixen aquest sistema al qual fem referència, que podeu llegir clicant a continuació:


En aquesta revista digital, els autors comenten les noves competències que han d’afegir els docents a les competències bàsiques; es classifiquen en sis i demanen que s’hauria d’incloure el docent com a generador de pràctiques i continguts pedagògics digitals, com un model pràctic reflexiu augmentat, ha de ser un professor expert en entorns d’aprenentatge enriquits i que sigui sensible a l’ús de les TIC des del compromís social, essent capaç d’utilitzar tota aquesta tecnologia per expandir la relació amb la família i l’entorn de l’estudiant. 
 

 

Com podem veure en aquesta imatge agafada de l’article anterior, en aquest model holístic, totes les competències estan relacionades entre si, per tal de formar el docent del futur, instruït en competències tradicionals però sense perdre de vista la inclusió de les TIC en els centres escolars.
 


https://www.slideshare.net/josel2005/la-tics-y-la-formacion-docente 

Una idea que no és nova, ja que l’autor Lee Shulman introdueix els primers conceptes de l’anomenat TPACK en 1986, i els autors Mishra i Koehler l’acaben d’explicar, on proposen que els docents han de ser posseïdors de competències de continguts, pedagògiques i tecnològiques per ser capaç tant d’ensenyar la matèria, com de transmetre el procediment, a més d’incloure l’ensenyament de les tecnologies. Com bé han il·lustrat els companys Luis, Xavi, Marc i Xicu en el següent pictograma:
 

 

El que els ciberprofessors volem mostrar-vos en aquesta ocasió, és que els docents del futur han de tenir competències tecnològiques, no només per fer servir les TIC a l’hora de donar classe, sinó per transmetre valors tecnològics des de la pedagogia, uns aspectes que potser ja hauríem d’adaptar actualment, sobretot perquè les noves tecnologies evolucionen al mateix temps que la societat i ja hi són molt presents per la seva múltiple funcionalitat, tant d’adquisició de coneixements com en mètodes de comunicació, per exemple.
 

Hem de tenir present que els docents actuals han de modificar, millorar i augmentar el seu entorn personal d’aprenentatge (recursos, fonts d’informació, connexions i actituds conjuntament amb l’acció de l’aprenentatge, que dóna lloc a noves actituds i coneixements) de manera que s’adaptin a l’evolució de les noves tecnologies, que va unida a l’evolució social tecnològica. És com si ens diem a nosaltres mateixos alguna cosa del tipus jo he d’aprendre a utilitzar i donar un ús lògic a tot això, perquè després ho he d’ensenyar, és un aprendre i ensenyar al mateix temps. Nosaltres, com a futurs docents, hem de ser capaços d’adaptar-nos als canvis que es produeixen en la societat de la comunicació actual i posar-ho en pràctica en el nostre procés d’ensenyament i d’aprenentatge també. D’aquesta manera, el que es pretén és que els alumnes que formin part d’aquest procés d’ensenyament siguin capaços d’adquirir coneixements per mèrits propis i formar-se un pensament personal i crític. Que els nostres alumnes es tornin individus de la societat amb un caràcter crític personal i subjectiu, repetim, que siguin capaços d’enfrontar-se a la societat amb coneixements creats de manera pròpia, que tinguin el seu propi discurs. Tot molt propi, subjectiu, excepcional, individual i únic, si pot esser. Tot això ho diem perquè el coneixement ara s’adquireix de manera diferent, ja no és necessària la memorització, ara ens podem documentar en qualsevol lloc i moment del dia, per tant, el que ens queda és aprendre a cercar els coneixements necessaris i aplicar-los de manera crítica i subjectiva a la societat. Recordem, a més,  que el nou sistema d’aprenentatge es basa en actituds i condicionaments.

Semblant a algun pensament filosòfic, podríem dir que com a docents volem formar els nostres alumnes perquè ells mateixos puguin anar creant i construint un món millor, volem fer que les persones siguin millors. Podem puntualitzar que el professor ha d’entendre el paper de les noves tecnologies com a una eina de compromís social, és a dir, que el docent entén que les noves tecnologies digitals es poden utilitzar com a ferramentes culturals, ja que formen part de l’entorn immediat dels adolescents i les seves consciències giren al voltant d’elles.
 

D’aquesta manera doncs, amb aquestes pinzellades, podem veure el nou model de docent, que evoluciona per a convertir-se en un professor competent digitalment, ajudarà els seus alumnes a entendre i fer servir les TIC com a eina amb finalitat social i política. Tinguem en compte que les TIC han augmentat i diversificat la possibilitat de comunicació entre els docents, entre famílies i entre la societat en general. De fet, avui en dia tots disposem de dispositius electrònics que ens poden resultar molt útils (sobretot entre docents i pares) per poder tenir una comunicació molt més activa. Tant els professors com els pares, han de veure l'oportunitat tan bona que tenen les noves tecnologies i utilitzar-les sempre a favor de l'alumne.


Amb tot això, el que intentem transmetre en aquest segon blog, és la idea d'aprofitar aquestes noves tecnologies i intentar millorar la societat que tenim avui en dia. Tot això pot sonar una mica idealista, inclús podem estar parlant d'UTOPIA, però, com deia Juan Manuel Serrat: “Sin utopia, la vida sería un ensayo para la muerte” (https://www.youtube.com/watch?v=tQWxSpVDSJQ). Volem un món millor i per a obtenir això, el primer que necessitem és tenir actitud i ganes per posar-nos en acció.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Thinglink Nerea Tur

Com podem ser millors professors? Ho estic fent bé? Què puc canviar? Aquestes són només algunes de les preguntes que un professor es pot...